زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

عادت وقتیه و عددیه





عادت وقتیه و عددیه نوعی دیگر از اقسام عادت ماهانه زن است.


۱ - توضیح واژه



در این قسم از عادت، زن در زمان معیّن مثلا اول هر ماه خون می‌بیند و شمار روزهای آن نیز یکسان است، مثلا هر بار هفت روز.
[۱] العروة الوثقی، ج۱، ص۵۴۱.


۲ - احکام عادت وقتیه و عددیه



۱- زنی که دو مرتبه، پشت‌سرهم خون ببیند که وقت (مثلاً در اول هر دو ماه) و یا عدد (مثلاً هفت روز در هر یک از دو ماه متوالی) و یا هر دوی آن‌ها مثل هم باشد، صاحب عادت می‌شود. پس با این دو بار خون دیدن یا صاحب عادت‌ وقتیه‌ و یا عادت عددیه و یا عادت وقتیه عددیه می‌شود. و از آنجایی که صاحب عادت‌ وقتیه‌ تنها و بلکه صاحب عادت عددیه تنها، با دو مرتبه خون دیدن خالی از اشکال نیست، لذا سزاوار است احتیاط ترک نشود.
۲- صاحب عادت اگر بیشتر از عادتش خون ببیند و از ده روز تجاوز نکند تمام آن حیض است‌.
۳- اگر بیش از ده روز خون ببیند - کم باشد یا زیاد – حیض او با پاکی‌اش (طهرش) مختلط شده است، پس اگر در وقت و عدد دارای عادت باشد باید خونی را که در روزهای عادت دیده اگرچه اوصاف حیض را نداشته باشد حیض قرار داده و بقیه هرچند دارای صفات حیض باشد، استحاضه است‌.
۴- اگر زنی سه روز متوالی خون ببیند و به مقدار کمتر از ده روز خونش قطع شود، سپس سه روز یا بیشتر خون ببیند، و مجموع آن دو خون و پاکی میان آن دو بیشتر از ده روز باشد و هرکدام از آن دو خون و نقاء (پاکی) کمتر از ده روز باشد، پس «اگر صاحب عادت وقتیه عددیه است و مقداری از یکی از آن دو خون در وقت عادت بوده و لیکن عدد ایام خون مساوی عدد عادت نباشد و عدد ایام خون دوم به مقدار عادت بوده و لیکن در غیر وقت عادت واقع شود در هر دو خون باید با جمع بین تروک زن حائض و اعمال مستحاضه احتیاط کند. و اگر اوصاف هر دو خون یکی است و هیچ یک از آن دو - نه همه‌اش و نه بعضش - در وقت عادت واقع نشود و مساوی عدد عادت هم نباشد، بنابر احتیاط (واجب) اگر اقوی نباشد - باید خون اول را حیض قرار داده و تا پایان ده روز احتیاط کند، پس اگر سه روز خون و سه روز پاکی و سپس شش روز خون ببیند باید سه روز اول را حیض قرار دهد و تا پایان ده روز احتیاط کند؛ یعنی بین تروک زن حائض و افعال زنی که در حال پاکی است در آن سه روز پاکی که در بین دو خون واقع شده است و بین تروک زن حائض و افعال مستحاضه در زمان دیدن خون دوم تا پایان ده روز، جمع نماید.

۳ - پانویس


 
۱. العروة الوثقی، ج۱، ص۵۴۱.
۲. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۵۰، کتاب الطهارة، فصل فی غسل الحیض، مسالة۱۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۳. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۵۲، کتاب الطهارة، فصل فی غسل الحیض، مسالة۱۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۴. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۵۳، کتاب الطهارة، فصل فی غسل الحیض، مسالة۱۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۵. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۵۱، کتاب الطهارة، فصل فی غسل الحیض، مسالة۱۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    


۴ - منبع



فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم‌السلام، ج۵، ص۲۸۴، برگرفته از مقاله «عادت وقتیه و عددیه».    
ساعدی، محمد، (مدرس حوزه و پژوهشگر)    ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.